tisdag, juni 17, 2008

Sötlimpa...

Vy från vårt sovrum i maj då vildaplen blommade som mest

...bakas det här idag. Receptet är faktiskt från Therns bageri. Ska bli lite spännande att se hur dessa limpor blir då jag aldrig har bakat sötlimpa förut.
Mira och pappan har åkt till dagis och Vera ska nog snart sova sin morgonlur. Jag ska ta fram mina halvsydda köksgardiner som jag började sy för, sisådär ett halvår sedan eller så...
Kanske blir de klara, kanske inte. Som tyg har jag gamla vita linnehanddukar med monogrammet J broderat.
Tror att det är mammas och pappas som de kanske fick när de gifte sig. Jag hittade dem när jag städade hos pappa efter han dog. De var nog inte använda sen mamma och pappa skilde sig då de var stärkta och pressade/manglade. Har svårt att tänka mig att pappa, som var ungkarl i alla år efter skilsmässan, har stått och gjort sig detta besvär. Skulle väl vara om farmor hade något finger med i spelet...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken fin sänggavel du gjort tänk vilken fantasi du har, du har nog ärvt av morfar. Sötlimpa låter jättegott, spännande att baka efter ett recept från Therns (bageriet som vi anlitade i alla år) Du har nog rätt om linnehanddukarna de användes nog inte efter skilsmässan. Jag har fler linnehanddukar om du skulle vilja ha dem. Tänk vad jag tyckte det var roligt att träffa min fd svärmor o din farmor, henne hade jag alltid ett bra förhållande till men din farfar tillät inte att vi umgicks eller pratade med varandra efter skilsmässan o det lydde vi tyvärr. Men jag får försöka ta mig i kragen nu och hålla kontakten med henne. Tyvärr har min skrivare pajat(lysröret enligt handboken) o jag hoppas kunna köpa ett nytt om det nu finns annars får jag vänta tills jag har råd att köpa en ny vilket hade varit roligast då de har utvecklats mycket sen vi köpte vår o är inte så dyra heller 1000-lappen för en väldigt bra efter vad jag förstår.
Kramar till er alla från mamma,mormor, svärmor